Kort fortalt, økologisk frukt og grønnsaker har høyere næringsnivå med blant annet mer antioksidanter. Du får mindre rester av tungmetaller, og du unngår rester av kjemiske sprøytemidler.

Ifølge et stort studie I Newcastle i England har de økologiske produktene opptil 69 prosent høyere innhold av viktige antioksidanter enn det som er konvensjonelt dyrket.


Les artikkelen til University of Newcastle her.


Om det er akkurat 69 % som er riktig kan nok de lærde strides om, men vi vet at vi generelt sett kan si at økologisk dyrkede produkter inneholder mer antioksidanter fordi de vokser saktere og derfor må kjempe mer for å overleve.

De inneholder også generelt færre giftstoffer, og er derfor også snillere mot miljøet.

Tungmetaller ble også målt i studiet i Newcastle og her fant de at f.eks. innholdet av kadmium, som kan føre til en rekke alvorlige sykdommer som kreft, nesten var 50 prosent lavere i økologiske grønnsaker.

Det betyr at å velge mat produsert på en økologisk måte kan føre til økt inntak av ernæringsmessig gunstige antioksidanter og lavere eksponering for giftige tungmetaller.

Det er vanskelig å si at et økologisk kosthold helt sikkert har en helsemessig fordel, men det virker logisk når vi vet at flere av antioksidantene i frukt og grønt har vært koblet til lavere risiko for kreft og andre sykdommer.

Det er ikke slik at økologisk frukt og grønt automatisk inneholder mer vitaminer og mineraler enn ikke-økologiske produkter.

Dette avhenger blant annet av jordsmonn og solforhold etc der de dyrkes.

Derfor er Kolonihagen opptatt av å velge de aller beste produsentene, som produserer langt over minstekravet i økologi. Aller helst velger vi biodynamisk der hvor det er mulig.

Når frukten og grønnsakene har tynt skall, eller skall som spises, er det enda viktigere at det er økologisk - og da ikke inneholder kjemiske sprøytemidler.

Konvensjonelt dyrkede frukt og grønnsaker inneholder ofte store mengder restgiftstoffer.


 Blant verstingene er: Epler, Selleri, Paprika, Salat, Jordbær, Blåbær, Agurk, Poteter, Grønne bønner, Druer, Spinat, Fersken, Nektarin, Grapefrukt.  


 Kort oppsummert, økologisk frukt og grønt har:

  1. Mer næringsstoffer som sunne antioksidanter
  2. Mindre tungmetaller som kan føre til kreft
  3. Ingen rester av kjemiske sprøytemidler

"Analysing 343 studies into the compositional differences between organic and conventional crops, the team found that a switch to eating organic fruit, vegetable and cereals – and food made from them – would provide additional antioxidants equivalent to eating between 1-2 extra portions of fruit and vegetables a day."

- University of Newcastle

 

 

 

 

 

 

"The evidence from this study is overwhelming – that organic food is high in antioxidants and lower in toxic metals and pesticides. "

- Professor Carlo Leifert

 


Les mer