Grønnkål har blitt en skikkelig snakkis - men ikke uten grunn! Grønnkål er nemlig en skikkelig næringsbombe. Den er dessuten like god til middag som til frokost. Tilsett grønnkål i smoothien din for en ekstra boost, lag grønnkålchips, stek i en panne med litt hvitløk og olje, lag pesto eller ha rå i salat. For å bare nevne noen godsaker ved kålen; 100 gram grønnkål inneholder mer kalsium enn én desiliter melk. Den er proppfull av antioksidantet lutein. Grønnkål er en finfin kilde til jern. Per kalori har denne grønnsaken mer jern enn biff, som gjør at den kalles «biffen i plantebasert diett». Med et kjapt googlesøk finner du også en rekke andre finesser.


Tips

Bruker du grønnkålen rå kan den fort bli seig og trå. Bruk derfor kun bladene (stenglene er veldig tøffe). Kutt bladene i fine strimler. Ha i en stor bolle med litt olivenolje, sitron og salt - og massér/kna kålen. Når du masserer grønnkålbladene blir de myke og kjempegode i salat!


Kolonihagens Grønnkålpesto med eple

1 eple
1 gulrot
50 g grønnkål
½-1 fedd hvitløk
½ sitron
salt & pepper

Kjør grønnkål, gulrot, eple og hvitløksfedd i en kjøkkenmaskin. Spe med olivenolje til du får en pesto. Noen liker den grovere enn andre så kjør den så så grov eller fin du ønsker. Smak til med sitronsaft, salt og pepper.